Oman alan seuraaminen sosiaalisissa medioissa

Learning Outcomes

– Opiskelija oppii hyödyntämään sosiaalista mediaa oman alan asiantuntijan roolissa

– Opiskelija osaa etsiä oman alan ajankohtaista sisältöä sosiaalisesta mediasta

– Opiskelija laajentaa asiantuntemustaan ja kohdekielistä sanavarastoaan omalla alalla

– Opiskelija osaa referoida suullisesti sosiaalisen median sisältöjä omalta alalta

– Opiskelija oppii ja keskustelee muiden alojen ajankohtaisista sisällöistä

Ways of working and activities

– Opiskelijat keskustelevat omasta sosiaalisen median käytöstä ja sisällöntuottamisesta sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median käyttämisestä yksityishenkilönä ja asiantuntijana: roolit, vastuut, sisällöt…

– Opiskelijat valitsevat kohdekielisen sosiaalisen median (blogit, vlogit, twitter-, instagram- ja Facebook-tilit, LinkedIn…), jota seuraavat koko kurssin ajan

– Ensimmäisellä käsittelykerralla opiskelijat kertovat minkä sosiaalisen median ovat valinneet ja kuvailevat sitä (kuka tuottaa sisältöä, kohderyhmä, teemat, tarkoitus…) pienryhmissä

– Myöhemmin kurssilla opiskelijat referoivat sosiaalisen median sisältöä parin viikon välein pienryhmissä. Opiskelijat saavat ohjeistuksen, miten referoidaan (lähteiden ilmoittaminen, referointifraseologia)

How are students supported?

  • Referointifraseologiaa käydään läpi yhteisesti
  • Opettaja kannustaa omatoimisuuteen/itseohjautuvuuteen ja rohkaisee opiskelijoita ottamaan itse selvää oman alan ajankohtaisista teemoista sosiaalisissa medioissa, eikä opiskelija saa valmiita ehdotuksia aiheista/medioista
  • Opettaja on tarvittaessa tukena pienryhmäkeskusteluissa

 

What kind of feedback do students get as their work progresses on their own skills and the development of their skills?

  • Itsearviointia referoinnista, keskusteluista ja asiantuntijuuden kehittymisestä (esim. kevyt itsearviointitaulukko)
  • Pienryhmältä keskusteluissa saatu palaute

How does it end? What happens next? How is the learning process and experience discussed and reflected upon?

  • Seuratut sosiaalisen median kanavat kerätään vinkeiksi muille ryhmäläisille, mikä auttaa ja innostaa seuraamaan omaa alaa verkossa.
  • Opettaja kannustaa seuraamaan jatkossakin omaa alaa myös sosiaalisessa mediassa
  • Mahdollisesti kokoava keskustelu ajankohtaisista teemoista/prosessista kokonaisuudessaan
    • Onko sanavarasto laajentunut?
    • Onko asiantuntijuus omasta alasta lisääntynyt?
    • Mitkä teemat ovat ajankohtaisia?
    • Mitä sosiaalisia medioita ja apuvälineitä on käytetty?
    • Aikooko opiskelija seurata sosiaalisen median oman alan sisältöjä jatkossakin?