←Palaa mitä lisäarvoa digitalisointi tuo? -sivulle
OPPIMISEN HENKILÖKOHTAISTAMINEN: Miten voimme vastata yksilöllisiin tarpeisiin?
Lisäarvo:
Oikeiden digitaalisten välineiden avulla
- voi helpommin eriyttää opetusta, esimerkiksi huomioida opiskelijan opiskeluala.
- erilaiset päämäärät, taustat ja taidot omaavat opiskelijat voivat räätälöidä oppimistaan. Räätälöity oppiminen voi olla mielekkäämpää ja johtaa suurempaan sitoutumiseen ja parempiin tuloksiin. [1]
- oppijat voivat valita opiskelutahtinsa. Jos opiskelutahti sovitetaan kullekin oppijalle sopivaksi, kaikilla on riittävästi aikaa saavuttaa oppimistulokset. [1], [2]
- oppijoille voidaan antaa enemmän valinnanmahdollisuuksia. Kun heille annetaan enemmän mahdollisuuksia, he omistavat oppimisensa ja kehittävät oppimisstrategioita ja itsesääteleviä oppimistapoja, joita he tarvitsevat elinikäisessä oppimisessa. [2]
- oppijat voivat käyttää tulevaisuuden työelämässä relevantteja verkostostoja ja resursseja. [3]
- tieto voidaan esittää eri tavoin joustavasti kullekin oppijalle. [4]
- opettajat ja oppijat voivat helpommin tunnistaa ja muokata olemassa olevia resursseja.
- oppijat saavat useampaa ja välittömämpää palautetta reaaliajassa (formatiivinen, integratiivinen arviointi). [1]
- oppimisen esteet ja erityistarpeet voidaan löytää ja huomioida nopeammin.[1], [4]
- opettajat voivat kiinnittää erityistä huomiota opiskelijoihin, joilla on vaikeuksia tai jotka edistyvät nopeammin. [1], [2]
- opiskelijat voivat esittää oppimistuloksensa ja dokumentoida oppimisensa eri tavoin. [4]
- formaalin koulutuksen ulkopuolella hankittu tieto voidaan tunnistaa ja tunnustaa helpommin. [4]
Edellytykset:
- Digitaalisen infrastruktuurin ja verkkokapasiteetin tulee olla riittävät. [4]
- Tarvitaan investointeja tuottamiseen ja kehitykseen: digitaalisen materiaalin tuottaminen on kallista ja laadunvarmennus välttämätöntä.
- Opettajien asiantuntemus tulee varmistaa digitaalisiin ympäristöihin liittyvällä koulutuksella. [4]
- Tarvitaan pedagogista tukea ja opinto-ohjausta sekä koordinaatiota eriaikaisten toimintojen seuraamiseksi.
- Opiskelijat eivät välttämättä ota vastuuta ja opettajaa tarvitaan oppimisprosessin ohjaamiseen.
Lähteet
[1] T. Vander Ark and Getting Smart (2015, Nov. 6).The Shift to Digital Learning: 10 Benefits [Online]. Available: http://www.gettingsmart.com/2015/11/the-shift-to-digital-learning-10-benefits/
[2] MIT Open Learning. Value of Digital Learning [Online]. Available: https://openlearning.mit.edu/value-digital-learning
[3] K. Kumpulainen and A. Mikkola, ”Oppiminen ja koulutus digitaalisella aikakaudella,” in M. Kuuskorpi Ed. Digitaalinen oppiminen ja oppimisympäristöt. Tampere, Juvenes Print, 2015, pp. 9–45.
[4] I. Laakkonen, “Doing what we teach: promoting digital literacies for professional development through personal learning environments and participation,” in J. Jalkanen, E. Jokinen and P. Taalas (Eds.), Voices of pedagogical development – Expanding, enhancing and exploring higher education language learning, Dublin, Research Publishing, 2015, pp. 171–195.