Digitaalinen lukutaito: lyhyt määritelmä
Kielikeskuksen kontekstissa digitaalinen lukutaito ja osaaminen TARKOITTAA, ETTÄ:
- Opettaja osaa pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla tukea opiskelijan oppimisprosessia hyödyntämällä digitaalisia ohjelmia ja välineitä niin opetuksessa, ohjauksessa kuin myös arvioinnissa, jotta oppijan on mahdollista saavuttaa akateemisia ja työelämässä tarvittavia viestintä- ja kielitaitoja.
- Työntekijä osaa sekä haluaa viestiä ja tehdä yhteistyötä tarkoituksenmukaisia digitaalisia työkaluja ja ympäristöjä hyödyntäen.
Digitaalinen lukutaito: laajennettu määritelmä
Jiscin (2012) määritelmän ja oman kokemuksemme perusteella olemme jakaneet digitaalisen lukutaidon seitsemään alla näkyvään elementtiin. Voit lukea lisää digitaalisesta lukutaidosta kielikeskuskontekstissa. Voit lukea artikkelin alkuperäisestä tutkimuksesta (Nelson 2017, s. 115-134).
Napsauta kutakin linkkiä saadaksesi lisätietoja kyseisestä alueesta.
Lataa ruudukko kätevässä pdf-muodossa, kaikki mitä sinun tarvitsee tietää digitaalisesta lukutaidosta:
Ruudukko antaa yksityiskohtaisen analyysin opettajan digitaalisen lukutaidon seitsemästä avaintaidosta kielikeskuskontekstissa. Jokainen avaintaito avataan konkreettisin esimerkein. Ruudukko näyttää digitaalisen lukutaidon monimuotoisuuden ja tarjoaa työkaluja opettajan omaan reflektointiin ennen itsearviointikyselyn tekemistä.
Lähteet
Jisc Elements. 2012. Building digital capability: Example teacher profile.
URL: https://www.jisc.ac.uk/rd/projects/building-digital-capability